Aktuality

Vánoce se blíží a tlak stoupá

Ona Dnes, 29. 11. 2021
Každým rokem zažíváme tentýž paradox. Úderem prvního adventního týdne, jenž ohlašuje období klidu a rozjímání, se nás zmocňuje shon spojený s vánočním úklidem, pečením cukroví a sháněním dárků. Tato stresová zátěž se může neblaze odrazit na našem zdraví a pořádně nám zamávat s tlakem.
 
Stresu se v moderní době skoro nikdo nevyhne. Všichni s ním zápolíme více či méně úspěšně. To, že má vliv na nemoci oběhového systému, je nesporné.
Dochází při něm k aktivaci poplachových systémů organismu, které oběh zatěžují. Ty byly primárně určeny pro fyzický boj nebo útěk před nebezpečím, což jsou reakce, které si v běžném životě těžko lze dopřát,“ říká kardiolog Aleš Linhart z II. interní kliniky kardiologie a angiologie VFN v Praze a 1. LF UK. „A tak nám stres celkem bez efektu zatěžuje oběhový systém a zvyšuje rizika komplikací. Nemusí být ale dán pouze pracovními úkoly, spousta ho číhá také ve složitých sociálních situacích v mimopracovním životě a část si ho vytváříme sami. Blížící se Vánoce by měly být dobou, kdy si trochu vydechneme. Místo toho se stávají pro mnohé časem extrémního vypětí. Rad, jak se s tím vypořádat, je hodně, málokterá ovšem funguje. Možná o důvod víc vrátit se k méně konzumnímu stylu vánočních svátků. Kromě toho, že ušetříme peněženku, ušetříme i naše cévy.“

PŘÍPRAVA NA SVÁTKY NENÍ ŠTVANICE

Přesto se mnozí z nás nechávají každoročně strhnout „vánočním šílenstvím“, které s sebou nese téměř permanentní stres. Určitě jste to už také zažili. Snažíte se, aby všechno bylo pokud možno perfektní, děláte pro to možné i nemožné, soustředíte se na každý sebemenší detail, a ve finále polovina věcí nevyjde. Nebo se dokonce pokazí všechno, co se pokazit může, a vám zůstanou jen oči pro pláč. A také obrovská únava a pocit vyčerpání, protože jste veškerou svou energii odevzdali představě bezchybného scénáře, dle kterého se budou odvíjet letošní svátky.
Nelze se tedy divit, když na Štědrý večer zavládne u svátečního stolu místo radostného očekávání atmosféra plná napětí a neklidu, která někdy přeroste až v hádku. Mnohdy i kvůli naprostým prkotinám, ty však v daném případě představují pouze zástupný problém. Přitom by stačilo být k sobě o něco laskavější a shovívavější, zbavit se nereálných očekávání a přiznat si, že vánoční svátky jsou v prvé řadě o tom, moct strávit příjemný večer s lidmi, které máte rádi, a společně si užít chvíle vzájemné pohody.

POMŮŽE LEPŠÍ ORGANIZACE I PROCHÁZKA

K tomu je ovšem zapotřebí trochu zvolnit tempo a snažit se vědomě mírnit stres, který v tomto hektickém období číhá téměř na každém kroku. „To může pro každého znamenat něco jiného. Někomu pomůže včasná příprava všeho, co pro hladký průběh svátečních chvil považuje za nezbytné. Pro jiného to bude zvýšená pohybová aktivita jako velmi dobrý ventil stresové zátěže,“ podotýká kardiolog Michal Vrablík, garant projektu Srdce v hlavě. „Na druhou stranu každý ví, že zajídat stres nepomůže, právě naopak, stres z nadbytečného kalorického příjmu celou situaci ještě zhorší. Ke snížení stresu si také naordinujte příjemné chvíle s nejbližšími, přiměřené (spíše malé) množství vánočních pochutin a rozhodně nezapomeňte na pravidelný pohyb. Procházka vyzdobenými ulicemi, pokud možno svižným tempem a po dobu nejméně třiceti minut, by měla patřit ke každému svátečnímu dni.“

PŘEDSEVZETÍ NAŠE PROHŘEŠKY NESMAŽE

Přemíra stresu však není jediným rizikovým faktorem, který může nežádoucím způsobem ovlivňovat krevní tlak. Vánoce si většina lidí spojuje i s dobrým jídlem a nejrůznějšími pochutinami, které často konzumují v neomezeném množství s odůvodněním, že svátky jsou přece časem hojnosti, tak proč si aspoň jednou v roce nedopřát. Koncem roku se tak spousta lidí bez výčitek přejídá, aby svůj prohřešek prvního ledna vykoupili nějakým zdraví prospěšným novoročním předsevzetím. Je ale třeba si uvědomit, že nezřízená konzumace o svátcích není zrovna tím nejlepším odrazovým můstkem k lepší životosprávě. Nemluvě o tom, že z přemíry jídla se člověku nakonec udělá špatně (fyzicky i psychicky), takže místo aby si užíval sváteční atmosféru, stráví Vánoce s nafouklým břichem, nadýmáním, pálením žáhy, zácpou nebo podrážděným žlučníkem. To samozřejmě neznamená, že byste se měli o svátcích vzdát všech tradičních dobrot. Jde spíš o to, udržet apetit na uzdě a snažit se zachovat určitou střídmost, což dvojnásob platí v případě, že máte potíže s vysokým tlakem.
„U hypertenze se doporučuje omezení solení i konzumace alkoholu a vyvážená dieta spíše středomořského typu. Vánoční kapr ale rozhodně neuškodí a bramborový salát hypertonika také většinou nezabije. Jednorázové překročení pravidel se tady odpouští. Každopádně by to ale nemělo přesáhnout rozumnou mez. Pokud někdo během Vánoc přibere pět kilo, má na půl roku co dělat, aby je zase shodil. Takže všeho s mírou!“ zdůrazňuje Aleš Linhart.

VŠECHNO, ALE V ROZUMNÉ MÍŘE

Klidně tedy ochutnejte ode všeho něco, ale v menším množství. Klasická sváteční jídla můžete také nahradit méně kalorickými variantami. Například bramborový salát se dá připravit i bez majonézy. Stačí, když ji nahradíte bílým jogurtem, do kterého přidáte trochu hořčice, petrželky, majoránky, bazalky či estragonu. Uvidíte, že bude chutnat stejně dobře jako ten tradiční, a možná ještě o něco lépe. Klidně se obejdete i bez šunkového salámu, který buď můžete vyměnit za libovější šunku, nebo ho úplně vynechat. Proč ostatně přidávat uzeninu do salátu, který sám o sobě slouží jako příloha k masu? Místo salámu lze naopak použít větší množství zeleniny (mrkev, celer, petržel, nakládané okurky). V odlehčené verzi si můžete připravit také kapra. Zapomeňte letos na fritézu nebo pánev plnou oleje a vyzkoušejte pečeného kapra s medem a ořechy, česnekem a rozmarýnem, kapra na mandlích, grilovaného v alobalu nebo třeba dušeného na jablkách. Ušetříte tak spoustu nadbytečných kalorií a vaše chuťové pohárky tuto změnu jistě ocení.

ALKOHOL A HYPERTENZE JE NEBEZPEČNÁ KOMBINACE

Na štědrovečerním stole se tradičně objevuje i řada dalších dobrot – od obložených chlebíčků a pikantních jednohubek až po tácy plné vánočního cukroví. Hojnost a pestrost lze však vykouzlit i mnohem zdravějším způsobem. Stejně dobře se na stole bude vyjímat i sušené ovoce, různé druhy ořechů a cukroví bez zbytečného tuku a cukru (na internetu najdete nespočet receptů). Během svátků si také dávejte pozor na zvýšenou konzumaci alkoholu, zejména trpíte-li vysokým tlakem. Alkohol a hypertenze mohou představovat přímo vražednou kombinaci. Konzumace většího množství alkoholu v krátkém časovém úseku totiž výrazně zatěžuje cévní systém a ohrožuje srdce a mozek.
Na druhé straně existují nápoje a potraviny, které byste do jídelníčku naopak zařadit měli, neboť přímo i nepřímo příznivě ovlivňují krevní tlak. „Za krále těchto potravin lze považovat česnek. Působí výrazně antibakteriálně a má i vynikající antivirové účinky, snižuje hladinu cholesterolu a optimalizuje krevní tlak. Dále sem patří zelený čaj a veškeré potraviny, které čistí střeva a zklidňují psychiku. Nesmíme také zapomínat na naše dobré bylinky – meduňku, kozlík lékařský nebo třezalku,“ doporučuje praktický lékař Rodion Schwarz z Přílepské ordinace.

GENY NEJSOU JEDINÝM VINÍKEM

Existuje tedy spousta účinných způsobů, jak během vánočních svátků ulevit nejen psychice, ale také cévám, a tím předejít vážným, život ohrožujícím komplikacím spojeným s hypertenzí. Preventivní opatření v podobě zdravějšího jídelníčku, pravidelného pohybu a odpočinku vyžadují ovšem změny navyklého režimu, do kterých se každému nechce. Mnozí argumentují i tím, že je to zbytečné, protože vysoký tlak mají v genech.
„Ano, arteriální hypertenze je onemocnění, kde se jistým podílem může uplatnit dědičnost. Přesto je na nás, jakým životním stylem žijeme, neboť můžeme její projevy oddálit, či jejímu vzniku úplně zamezit,“ dodává Ludmila Mazylkinová, vrchní praktická lékařka sítě ordinací Moje ambulance, jejíž doporučení ohledně životosprávy během svátků je naprosto jednoznačné a platí nejen pro hypertoniky. „Rada nestresovat se může znít úsměvně, ale je třeba se o to alespoň pokusit. Neméně důležitý je dostatek pohybu i spánku a opatrnost při konzumaci alkoholu. Co se týče jídla, je jisté, že ten, kdo ‚nemusí‘, dietu dočasně upozadí. Je však třeba nepřejídat se a věnovat pozornost tomu, co a kolik toho jím.“

NÁSLEDKY MOHOU BÝT I FATÁLNÍ

Hypertenzi se často přezdívá „tichý zabiják“. A to z jednoho prostého důvodu – vysoký tlak totiž nebolí a téměř nijak se neprojevuje. O to záludnější však může být a tím spíš je důležité snažit se mu předcházet. „Je sice pravda, že část nemocných si stěžuje na bolesti hlavy, někdo může také opakovaně krvácet z nosu, ale většina lidí o svém vysokém tlaku prakticky neví, dokud jim ho někdo nezměří nebo dokud nedostanou některou z komplikujících příhod – těmi mohou být například srdeční infarkt, cévní mozková příhoda neboli mrtvice či srdeční selhání. A na to všechno se dá bohužel i zemřít, proto ta přezdívka tichý zabiják,“ vysvětluje Aleš Linhart.
A od jakých hodnot vlastně mluvíme o hypertenzi? „U dospělého člověka by se krevní tlak měl správně pohybovat do hodnoty 140/90. S vyšším věkem se pak fyziologicky zvyšuje, není tedy nutné obávat se hodnot i mírně přesahujících tuto hranici. Jestliže však krevní tlak u člověka mladšího 65 let překročí hodnotu 140/90, je dobré mít se na pozoru a raději vyhledat lékaře. Vysoký tlak je nebezpečný a nelze jej podceňovat,“ varuje Rodion Schwarz.

RIZIKA LZE ODHALIT S PŘEDSTIHEM

Užitečnou součástí prevence potíží spojených s hypertenzí může být také domácí měření tlaku. Na trhu už dokonce existují domácí tlakoměry, které dokážou varovat před cévní mozkovou příhodou.
„Výzkumy ukazují, že domácí měření krevního tlaku je spolehlivý způsob, jak detekovat a včas odhalit fibrilaci síní, která často může vést ke vzniku cévní mozkové příhody. Včasnou protisrážlivou léčbou lze poté snížit riziko vzniku mozkové mrtvice. Dnes jsou již skutečně na trhu tlakoměry vybavené indikátory nepravidelné srdeční akce, které dokážou odhalit síňovou fibrilaci. Především u starších pacientů bychom měli možnosti včasné diagnostiky věnovat velkou pozornost a zvolit vhodný přístroj, který má klinické ověření přesnosti. Ten kromě spolehlivě naměřených hodnot krevního tlaku poskytuje ještě informaci o přítomnosti arytmie. V případě opakující se indikace arytmie je třeba co nejdříve navštívit lékaře a arytmii – nejspíš fibrilaci síní – potvrdit a ověřit pomocí EKG,“ doplňuje Rodion Schwarz.
 

JAK POSTUPOVAT PŘI MĚŘENÍ

• Před započetím měření nejméně pět minut vsedě odpočívejte. • Minimálně půl hodiny předtím nepijte alkohol a nekuřte.
• Během měření mějte opřená záda a paži volně podepřenou o stůl, chodidla jsou na zemi, nohy se nekříží. Nemluvte a nehýbejte se.
• Měření tlaku provádějte vždy na stejné paži.
• Manžetu nikdy nenatahujte přes oblečení. Její okraj by měl sahat asi dva centimetry nad loketní jamku. Mezi manžetou a paží by měl zůstat prostor nejvýše na jeden prst a manžeta by měla být v úrovni srdce.
• Měření provádějte opakovaně: dvakrát ráno a dvakrát večer, a to v intervalu přibližně 1–2 minuty před jídlem a užitím léků. Chystáte-li se k lékaři, je vhodné provádět měření týden předem. Dlouhodobě se pak doporučuje měřit tlak 1–2krát týdně.
• Naměřené hodnoty si zapisujte a veďte si také záznam o významných událostech (například změna užívaných léků, aktuální zdravotní problémy apod.).
Více na hypertension.cz (pro pacienty) nebo nzip.cz (informace o nemocech).
 

DO LEDOVÉ VODY NESKÁKEJTE

ALEŠ LINHART, přednosta II. interní kliniky kardiologie a angiologie VFN v Praze a 1. LF UK
Mnozí lidé se snaží mírnit předvánoční stres i tím, že navštěvují saunu nebo se chodí otužovat. Jsou tyto aktivity vhodné i pro hypertoniky?
Obecně může být otužování vnímáno příznivě. Ale u hypertenze je třeba dávat si velký pozor. Skočit ze sauny do ledové vody znamená reakci spojenou s obrovským vzestupem krevního tlaku. Hypertonik by měl tedy volit mírnější režim a rozhodně se nevrhat po hlavě do ledové vody, spíše se ochlazovat postupně. Jestliže má někdo tlak špatně srovnaný léčbou, pak by měl raději saunu vynechat až do doby, než se ho podaří upravit.