Aktuality

Péče o rodiče

Svět ženy, 16. 9. 2020
Výživa sehrává v průběhu života důležitou úlohu a není tomu jinak ani ve stáří. Skladba jídelníčku může zlepšit kvalitu života seniorů i posloužit v prevenci a léčbě mnoha nemocí. Příkladem je prevence vzniku podvýživy či naopak obezity, vysoké hladiny cholesterolu a krevních tuků, vysokého krevního tlaku, cukrovky 2. typu, osteoporózy i některých typů nádorových onemocnění.
 
Zajištění optimální výživy ve stáří může být z mnoha důvodů komplikované. Stáří s sebou přináší řadu fyziologických změn, které mohou snižovat chuť k jídlu. Časté jsou i potíže s trávením nebo suchost v ústech. Příčinou nedostatečného nebo nevyváženého jídelníčku bývají také nedostatek financí, sociální izolovanost, jistá rezignace, případně nemoc a bolest. Velkou roli hrají i vedlejší účinky léků. Příkladem léku, který může seniorům znesnadňovat sestavení vyváženého jídelníčku, je warfarin. Ten zabraňuje nežádoucímu srážení krve a jeho účinek je značně závislý na množství vitaminu K ve stravě. Senioři proto často zbytečně omezují například příjem zeleniny a ochuzují se tak o cennou vlákninu, antioxidační vitaminy a mnohé minerální látky, například draslík (draslík je důležitý pro zdravé srdce a podílí se na snižování krevního tlaku). Výhrou není ani nahrazení zeleniny ovocem. Ovoce je totiž více energetické a obsahuje i poměrně hodně cukru. Nadbytek cukru, především fruktózy, pak zvyšuje hladinu krevních tuků (triacylglycerolů) a přispívá ke vzniku metabolického syndromu.
 
TIP: S věkem se snižuje citlivost chuťových pohárků a senioři více solí. Nadbytek sodíku však zvyšuje krevní tlak. Obecně se doporučuje nahradit část soli zelenými natěmi a bylinkami. V případě léčby warfarinem to ale nejde, bylinky a zelené natě mají totiž vysoký obsah vitaminu K a patří mezi rizikové potraviny. Řešením je použití citronové šťávy nebo přídavek jogurtu, dobře poslouží česnek, cibule a směsi ze sušené kořenové zeleniny.

Na co se tedy ve výživě seniorů užívajících warfarin zaměřit?

Důležité je zajistit, aby senior dobře porozuměl všem doporučením a zbytečně se netrápil přísnými či jednostrannými dietami. Rodičům či prarodičům vytiskněte příslušné edukační materiály a projděte je s nimi. Inspirovat se můžete například na www.vitamin-k-jidelnicek.cz. Pomozte s výběrem a nákupem vhodných potravin. Připravte několik porcí různých pokrmů odpovídajících zásadám stravování při léčbě warfarinem a uchovejte je v mrazničce. Nenuťte seniory k razantním změnám v jídelníčku, mnohdy stačí jen drobné úpravy. Pokrmy by měly být dobře stravitelné a měkké. Zvláštní důraz je kladen na dostatečný příjem kvalitních bílkovin a vitaminu D. Vzhledem k tomu, že ve výživě seniorů je často nadbytečný příjem nasycených tuků, je vhodné volit polotučné mléčné výrobky, méně tučné sýry, libové maso a vyhýbat se uzeninám, smetanovým mléčným výrobkům a oplatkám či sušenkám s obsahem palmového a kokosového tuku. Alespoň 2× týdně by měly být zařazeny ryby, 1× týdně vhodně upravený luštěninový pokrm (méně nadýmavá je například červená čočka). Důležité je hlídat i pitný režim, vzhledem k užívání warfarinu pozor na bylinné a zelené čaje. Pokud si s úpravou jídelníčku nevíte rady, navštivte nutričního terapeuta.
Správné stravování má mimo jiné velký vliv na dobrý psychický stav.
 
Autor: PHDR. KAROLÍNA HLAVATÁ, PH.D. DIETOLOG A ODBORNÝ GARANT PROJEKTU „VÍM, CO JÍM A PIJU“.