Aktuality

DESATERO PRO CHOVÁNÍ KARDIAKŮ V HORKÉM LETNÍM OBDOBÍ

Právo, 3. 7. 2021
1 Konzultujte svůj zdravotní stav před odjezdem na dovolenou se svým ošetřujícím lékařem, nechte si předepsat léky na celou dobu pobytu, informujte se o případných interakcích látek obsažených v léčivech se slunečním zářením (účinná látka „amiodarone“ na léčbu srdečních arytmií), vlivu letní diety – zvýšeného příjmu zeleniny – na účinnost některých preparátů, zejména těch, které přímo ovlivňují krevní srážlivost (warfarin).
 
2 Nepřeceňujte své síly, vyvarujte se těžší fyzické práce. Příkladem jsou velké letní rekonstrukce rekreačních objektů a chat. Věnujte se skutečné rekreaci, zvelebování zahrádky, turistice a podobně.
 
3 Pokud plánujete dovolenou u moře, je vhodnější na jaře a na podzim. Nezůstávejte na slunci v poledních hodinách, používejte kvalitní krémy s příslušným ochranným faktorem.
 
4 Přiměřené sportovní aktivity jsou vítány – vhodná je turistika, kondiční běh, jízda na kole, ne v extrémním terénu, rekreační plavání, kondiční cvičení a jiné. Nemocný po infarktu myokardu by měl znát svoji maximální tepovou frekvenci , např. na základě prodělaného zátěžového testu. Jeho cílová tepová frekvence by neměla během sportovních aktivit přesáhnout 70–75 % maximální tepové frekvence.
 
5 V závislosti na teplotě prostředí, ve kterém jste, a na míře fyzické aktivity byste měli denně vypít minimálně 3–4 litry tekutin. Střídejte vodu, ovocné čaje, minerální vody, nekonzumujte sladké limonády, džusy, tzv. energetické nápoje. Problémem je, že starší lidé si méně uvědomují pocit žízně a častěji zanedbávají příjem tekutin. Podobně i jedinci trpící inkontinencí pijí záměrně méně. Že málo pijete, poznáte podle moči. Pokud u člověka s normální funkcí ledvin a močových cest při stávajícím přísunu tekutin nepřichází potřeba močení během 3 až 4 hodin, je pak pravděpodobné, že organismus trpí nedostatkem vody.
 
6 Vhodný je v letním období pro kardiaky pobyt ve stínu, resp. v polostínu, doporučujeme podhorské oblasti s ne příliš náročným terénem, který je optimální pro procházky, jízdu na kole apod.
 
7 V objektech větrejte večer až do rána, přes den raději mějte zavřená okna a protisluneční ochranu, naopak klimatizaci nenastavujte na maximum, pak hrozí paradoxně prochladnutí.
 
8 Věnujte pozornost oblečení – lehké „dýchající“ materiály s možností odvodu tepla a potu, dále lehká pokrývka hlavy. Na spaní se přikrývejte lehkou dekou nebo pouze prostěradlem.
 
9 Konzumujte lehká jídla, dodržujte dietní režim, mějte dostatek zeleniny.
 
10 Při jízdě autem dělejte pauzy, neřiďte takzvaně „v jednom kuse“ do Chorvatska a jiných destinací, raději si delší cestu rozdělte na dva dny. Nedoporučuje se řídit vozidlo v poledních hodinách. Únava u kardiaků nastupuje dříve než u zdravých lidí. Vhodná jsou cvičení dolních končetin k prevenci vzniku žilní trombózy a jejích následků. To platí i během dlouhých cest např. letadlem, autobusem nebo vlakem.